vrijdag 6 juni 2008

Koffie, pillen en een wachtruimte. Parijs of Oxford?

Wat was het heerlijk om in Parijs het Franse systeem van van alles de schuld kunnen geven. De aanblik van de roze Barbie-dokterspost op St Michel staat nog op mijn netvlies gebrand. En hier was ik, luttele maanden later, aan de andere kant van het Kanaal. Medische Detective part 2.
Na zorgvuldig berekenen -dacht ik- bleek ik toch een foute inschatting te hebben gemaakt aangaande mijn palet met zes kuub medicijnen voor deze trip. En laten het nou net de anti-hooikoorts medicijnen zijn waarvan ik het einde van de laatste strip angstvallig dichterbij zag komen. Nu is het hier zowaar nog pluiziger en kriebeliger dan in Nederland, dus ik moest en zou die medicijnvoorraad aanvullen. Anders doemde het einde van mijn vooralsnog voorspoedige scriptiewerk en algeheel functioneren (momenteel een tweederangs streven, maar toch hoogst onhandig..). Navraag bij de Boots pharmacy, gewapend met medicijnpaspoort, bijsluiter en strip met wat van mijn laatste blauwe makkers, leidde eerder al tot de conclusie dat mijn Nederlandse recept niet voldoende was. Ik moest een recept hebben van een Britse GP*. Ok, fair enough.
Dus ik besloot dat ik vandaag toch wel mijn slag moest gaan slaan, anders zou het Te Laat zijn. Na een rondje bellen had ik de juiste praktijk te pakken voor mijn college. Op weg naar de praktijk even huur betaald, en daar ging ik op mijn flitsende fiets (mét mandje nog immer) naar de praktijk: efficiënt begin van de vrijdag. Formulieren invullen, daar ben ik inmiddels een ster in dus dat ging soepel. De wachtkamer zelf zou trouwens een briljante setting zijn voor zo'n geniale Britse komedie, maar dat terzijde. Na een paar uur in de bieb was het tijd voor mijn afspraak. Dezelfde dag, wat een luxe! Na meer dan een half uur in diezelfde wachtruimte te hebben gespendeerd (ok, ik weet dat het een wachtruimte heet, maar minstens een half uur is toch opmerkelijk. En toch is het altijd zo) mocht ik naar binnen.
Om daar van een uiterst vriendelijke arts te horen te krijgen
...
dat ik helemaal geen recept nodig heb om tabletten met die werkzame stof te krijgen! Ze had het sowieso al niet zo op die apotheek, wisselde te snel van pharmacist, vertrouwde ze me toe, maar dit sloeg toch wel alles. Ze belde voor de zekerheid toch even een andere apotheek en kreeg de bevestiging dat ik inderdaad gewoon tabletten kon afhalen. Om me vervolgens te vertellen dat ze eerder die dag ook al een Nederlandse patiënt had gehad, of dat misschien familie was? Raden was wat moeilijk, omdat ze netjes vanwege beroepsgeheim geen naam noemde, maar voor zover ik weet heb ik momenteel even geen familie rondlopen hier. Dit was dus in ieder geval een gelegenheid tot wat small talk, maar ja daarvoor had ik de bieb niet hoeven verlaten. Behulpzaam probeerde ze nog of ik niet toevallig nog wat van mijn lijstje wilde hebben, maar na haar ervan te hebben overtuigd voldoende voorzien te zijn toog ik dan toch maar naar de apotheek. Een andere dan de Boots welteverstaan. Om daarna snel een grote koffie te gaan halen. Vertel me zelf graag dat ik haar Frans?/Engels? niet zo goed begreep en dat ze zei dat veel koffie ook helpt tegen te hooikoorts. Voor zo'n boodschap wil ik m'n talenknobbel best even flink shuffelen! Me tegelijkertijd realiserend dat ik het Franse systeem niet van alles de schuld kan geven, blijkbaar gebeuren dit soort dingen ook in het overgeorganiseerde Engeland. Ik nam nog een slok en vervolgde mijn weg terug naar de bieb.

GP = huisarts (General practitioner)

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Frans/engels, ik begrijp het geloof ik niet helemaal, maar je hebt je pillen! En das het belangrijkste! 2 maal op een dag een blog!! Je moet iid wel even een studiedip hebben.
Succes morgen met de Run!
xXxA

Roelien zei

klinkt weer als een spannend verhaal ;-) was deze arts in het groen?

Liefs en succes met de laatste loodjes!
May

Anoniem zei

Als we maar proesten. Wij van het lachen en jij van de stof. Het geeft een gevoel van verbondenheid.

Geniet van de koffie

Anoniem zei

Je had toch kunnen vermoeden, dat een doktersbezoek in Parijs ook een in Oxford erbij zou horen? Staat goed op je med.c.v.
Liefs Janke